A doTERRA víziója belülről — Kirk Jowers a direkt értékesítésről, wellness trendekről és a tisztességes vezetésről


 
Copyright © Komáromi Szabolcs
A honlap tartalma, illetve oldalainak bármilyen alkotóeleme (szöveg, kép, stb.) Komáromi Szabolcs engedélye nélkül nem használható fel.  

Mit jelent az, hogy valaki a világ egyik legmegbízhatóbb wellness márkáját vezeti?
Ebben a cikkben Jen Kruba-Couch beszélget Kirk Jowers-szel, a doTERRA vezérigazgatójával, Harvard jogi végzettségű politikai stratégával és vállalkozóval. A beszélgetés őszinte és inspiráló gondolatokat kínál vezetésről, hosszú távú gondolkodásról és a természetes egészség jövőjéről.

A témák között szerepel:

  • Kirk útja az elnökválasztási kampányoktól az illóolajok világáig
  • Miért fektet a doTERRA még nagyobb hangsúlyt a termékek tisztaságára, beszerzésére és tudományos megalapozottságára
  • Mi az oka annak, hogy a direkt értékesítés ma is működik — és hogyan fedezi fel újra a Z generáció
  • Milyen változások jönnek a jutalékrendszerben 2025-ben, amelyek új lehetőségeket teremtenek
  • Miért növekszik a doTERRA, miközben más cégek kénytelenek bezárni
  • Személyes történetek a bizalomról, családról, és arról, miért fontos még mindig a közösség

Akár wellness tanácsadó vagy, akár vállalkozó, vagy csak érdekel az egészségipar világa, ez a cikk ritka bepillantást ad a kulisszák mögé, tele átláthatósággal, bölcsességgel és jövőbe mutató vízióval.

 

"- Üdvözlünk a Her Health Her Way podcastban! Nagyon izgatott vagyok, hogy ma egy különleges vendégünk van: Kirk Jowers. Ő a doTERRA vezérigazgatója, és rendkívül sokszínű háttérrel rendelkezik. Tanulmányait a Harvard Jogi Karán végezte, részt vett elnökválasztási kampányokban is, többek között Mitt Romney és John McCain oldalán. Dolgozott a Utah-i Egyetemen is, és van még egy cég, amit mindig el akarok mondani… Addex… várj, jól mondom? Az a cég neve Addax? Mindig azt mondom, emlékezz rá úgy, mint egy „függőre” (addict).

- De tényleg Addax a neve – egy szubszaharai antilopfaj neve, amelynek a leghosszabb a szarva az összes antilop közül!

- Úristen, ez vicces! Eddig nem is tudtam, mit jelent a neve. Nagyon örülünk, hogy Kirk a vezérigazgatónk, ilyen izgalmas háttérrel, és most a közvetlen értékesítés világában kamatoztatja a vezetői képességeit. A természetes egészség és wellness területén mozog – ami teljesen más világ, mint a jog! Ki gondolta volna, hogy egyszer itt köt ki? Mesélj nekünk egy kicsit arról, hogyan jutottál el idáig, és oszd meg velünk néhány dolgot magadról. És persze a családodról is! Nagyon szeretjük Kristent, és néha láthatunk kis betekintést a gyermekeid életébe a közösségi médiában, meg hát az unokák! Ez egy igazán különleges időszak az életben. Szóval oszd meg velünk egy kicsit a hátteredet, hogy jobban megismerhessünk!

- Nagyon köszönöm, Jen, és nagyszerű itt lenni veled! Kristen és az én egyik kedvencünk vagy a doTERRA-nál, gyakorlatilag a kezdetektől fogva. Egy rendezvényen ismerkedtünk meg – ez az egyik legjobb dolog a doTERRA-ban: a közösség. Lehetőséged van fantasztikus dolgokban részt venni. Egy tengerparton vagy valami hegyi elvonuláson voltunk együtt, és ez már majdnem nyolc vagy kilenc éve volt. Szóval nagyon jó újra látni téged, és látni, milyen szépen fejlődsz. Az én karrierem nagyjából senkinek sem tűnik logikusnak – talán csak nekem. Azt hiszem, apám teljesen jogosan ellenezte szinte minden karrierlépésemet. Mert valóban érdekes utam volt, de én imádtam, és úgy érzem, tökéletesen felkészített arra, amit most csinálok. Ahogy mondtad, jogi egyetemre jártam, aztán egy washingtoni ügyvédi irodában dolgoztam, politikai joggal foglalkoztam, öt amerikai elnökválasztási kampányban vettem részt, valamint több külföldi miniszterelnök és elnök kampányában. Fiatalabb koromban persze még alacsonyabb szinten voltam, de később már főtanácsadóként és vezető stratégaként dolgoztam. Emellett szenátusi és kormányzói kampányokban is részt vettem, illetve politikai stratégiával segítettem több Fortune 50-es céget is. Ezzel párhuzamosan elkezdtem dolgozni a Utah-i Egyetemnél, vezettem a Közel-Kelet Központjukat és a Hinckley Politikai Intézetet – imádtam! Aztán 2015-ben egy nagy váltást csináltam, ami itt, Utah-ban a címlapokra került és sok rádióműsor is beszélt róla, mert politikai körökben sok időt tölt az ember a médiával, és ez a lépés mindenkit meglepett. Egy viszonylag új céghez, a doTERRA-hoz csatlakoztam. Ez egy nagyszerű hét év volt, aztán két évre kiszálltam, hogy elindítsam a saját vállalkozásomat, amit kedvesen meg is említettél – ez az Addax Outdoors, az overlanding területén, ami azóta is szépen növekszik és virágzik. És most itt vagyok újra, a doTERRA-nál, vezérigazgatóként. Ez tehát dióhéjban az egész karrierem.

- Hihetetlen, micsoda forgatag az egész! De tényleg emlékszem… valami pavilon alatt találkoztunk először, veled és Kristennel. Már hallottam rólad korábban, de elmondok valamit, amit már Nicknek is meséltem. (Nick egyébként ma itt van velem, hogy segítsen a műsorvezetésben.) Szóval amit akkor éreztem, amikor megismertelek: Dave Stirling számomra az egyik legcsodálatosabb ember a világon, teljesen magán viseli ezt a szépséges emberi minőséget. Nick még nem találkozott vele, de nagyon remélem, hogy az idei konferencián végre megismerheti. És benned is van valami hasonló, ami Dave-re emlékeztet. Valami megfoghatatlan, de nagyon megnyugtató számomra. Emlékszem, amikor elmentél arra a két évre, nagyon szomorú voltam, hogy elhagytad a céget. Aztán amikor bejelentették, hogy valaki visszatér, és csak úgy sejtették, hogy "valaki jön vissza", akkor én folyton azt mondtam: "Remélem, Kirk az!" És aztán tényleg te voltál az! Persze Kristent is nagyon szeretjük, de ez annyira különleges pillanat volt.

- Az első emlékem Kristennel kapcsolatban az, hogy először személyesen Utah-ban találkoztam vele, csak aztán veled. És hát, ő annyira életteli, vidám, egy igazi energiabomba – egyszerűen fantasztikus. Nagyon szerencsés vagy, hogy ő az életed része, tényleg. És számomra is emlékezetes maradt az első találkozásotok.

- Igen, tényleg nagyon szerencsések vagyunk. És tudod mit? Még soha, senkitől nem hallottam rólad semmi rosszat, Kirk. Mindenki csak jót mond rólad.

- Tudok adni pár telefonszámot, ha szeretnél más véleményeket is hallani.

De hát politikában dolgoztam, szóval ez talán nem is lehet igaz, nem igaz?

- Emlékszem, az első évemben az ügyvédi irodánál rögtön belecsöppentem egy elég kemény politikai ügybe. Az egyik hatalmas washingtoni ügyvédi iroda vezető partnere – lehet, hogy ismered is a nevét, ha hallottál már nagy jogi cégekről – írt egy levelet az én irodavezető partneremnek. Így aztán behívott magához, én meg ott voltam teljesen kezdőként, a ranglétra legalján. Azt mondta: "Kaptam egy levelet ettől a nagyon befolyásos washingtoni jogásztól és politikai figurától..." A levélben az állt, hogy rúgjak ki téged, mert – idézem – indokolatlanul ellenséges vagy." Erre én csak annyit mondtam: "Tudom, mennyire fontos ez az ember, úgyhogy ha meg kell tartanod a kapcsolatot vele, akkor valószínűleg ki kell rúgnod engem." Ő meg csak rám nézett, és azt mondta: "Nem, fizetésemelést adok neked. Azt mondta: "Imádom, hogy alig vagy pár hónapja itt, és már most sikerült megrettentened DC legnagyobb emberét." Kaptam egy nagyobb irodát is. És ez hatalmas fordulópont volt számomra – hogy érdemes kiállni magadért, és menni előre azzal, amiben hiszel. Megvédeni az igazadat teljes erővel.

Ez annyira vicces, és imádom! Mert te tényleg olyan vagy, mint egy jéghideg uborka – teljesen nyugodt –, de mégis van benned valami, ami azonnali tiszteletet ébreszt. És szerintem amikor elmentél, sokan emiatt érezték az űrt. Imádom a doTERRA összes alapítóját, mindegyikük egy különleges tudáscsomagot, tiszteletet és méltóságot hoz a céghez. De benned van valami plusz. Valami, ami igazán hozzáad az egészhez. És ugye te vagy az egyetlen, aki nem alapítóként lett vezérigazgató – ha jól mondom –, ami tényleg nagyon menő, hogy beengedtek ebbe a körbe. Ez azt mutatja, hogy bíznak benned – és te tényleg megbízható vagy.

- Remélhetőleg ez a bizalom kiérdemelt is volt. Amikor 2015-ben elkezdtem a doTERRA-nál, akkor a vezetői tanács – a doTERRA igazgatósága – kizárólag az alapítókból állt. Ahogy említetted, heten vannak. Én voltam az első nem-alapító, aki részt vehetett ezekben a felsővezetői megbeszélésekben. Ez számomra hatalmas lehetőség volt, mert így nemcsak azt láthattam, hogyan gondolkodik mindegyikük, hanem azt is, hogyan tudtak együtt felépíteni egy ilyen hihetetlen vállalkozást. Egy igazi “unikornis céget”, a világ leggyorsabban egymilliárd dolláros forgalmat elérő direkt értékesítési vállalkozását – ha jól tudom, a termékalapú cégek között a leggyorsabban nőtt kétmilliárd dollárra is. Szóval láttam, hogyan működik mindenki egyénileg, és hogyan működnek együtt – ott, ahol egészséges feszültség alakult ki, és igen, néha még komolyabb viták is. De ez is része annak, hogy kiállunk az elveinkért. Ez nekem óriási tapasztalat volt, éveken át. Szóval igen, ez egy nagy lépés volt részükről. Egy cégnek mindig nagy váltás, amikor az úgynevezett „alapítói fázisból” átlép a „profi menedzsment” korszakába. Sok esetben ez nem is működik jól, mert behoznak valakit kívülről, aki próbálja tiszteletben tartani az örökséget, miközben mégiscsak szükség van bizonyos változásokra is. Ezt az egyensúlyt megtalálni nem egyszerű. Szerencsére engem jól felkészítettek erre. Volt egy nagyon tudatos utódlási tervük, amit – ahogy azt várni is lehet egy ilyen cégtől – már évekkel korábban elkezdtek. Hálás vagyok, hogy részese lehettem ennek a folyamatnak, és nagy megtiszteltetés, hogy én lehetek az első nem-alapító, aki vezetheti ezt a vállalatot.

- Igen, ez rengeteget elmond arról, hogy ők mennyire megbíznak benned. És én imádom azt is, ahogy a korábbi tapasztalataid, az összes készséged végül ide vezettek, ebbe a pozícióba. Van esetleg valami konkrét dolog, amiről úgy érzed, hogy igazán segített áthidalni az utat a jogi, politikai világból a doTERRA-hoz? Nekem ez egészen elképesztő, hogy ennyi vezetői szerep után most itt vagy. És nyilvánvalóan a doTERRA egy elképesztő cég, ahogy te is mondtad – a legjobb emberek vannak a csúcson, tényleg tiszteletre méltó vezetők. De van valami különleges szerinted, amit épp a te háttered hozott, és amitől a doTERRA most más vagy jobb lett?

- Hát, őszintén szólva… az egész pályafutásom. Mindegyik része hozzájárult. De ha egyet ki kellene emelnem – és mivel most épp veled beszélgetek, aki az egyik kiváló wellness tanácsadónk –, akkor azt mondanám, hogy a politikában való sikerhez elengedhetetlen, hogy megértsd: nem nálad vannak minden válasz. Az emberek, akiket képviselsz, ők rendkívül fontosak, és náluk is ott vannak a válaszok. Viszont ahhoz, hogy jó vezető legyél, nem szabad megbénulnod attól, hogy száz embernek száz különböző véleménye van. Képesnek kell lenned arra, hogy meghallgasd őket, értelmezd a véleményeket, bízz azokban, akiket szakértőként elismersz – majd egyszerűen lépned kell. Az egyik mottónk, amióta vezérigazgató lettem, az, hogy: „Könyörtelenül készülj fel, és hajtsd végre gyorsan.” A direkt értékesítés egyik nehézsége, hogy például te, Jen, azt mondod: „Csináljunk egy új terméket,” de közben Natalie mást gondol, Lee megint mást, és így tovább. Könnyen el lehet veszni a sok vélemény között, megrekedhet a döntéshozatal. Ezért fontos, hogy legyenek tudósaink, szakembereink, és meglegyen a bátorságunk, hogy végül döntést hozzunk és haladjunk. Ugyanakkor soha nem szabad megfeledkezni a terepen dolgozókról sem. Ezért hoztunk létre, amióta én vagyok a vezérigazgató, egy új programot: a „társ-vezetői igazgatók” (Co-Chief Field Officers) programját. Ebbe olyan wellness tanácsadók kerülnek be, mint te – emberek a „terep” oldaláról –, akik félévre aktív tagjai lesznek a felsővezetésnek. Azért csak hat hónapra, mert nem akarunk titeket hosszú időre kivonni a csapatotok mellől – az embereitek számítanak rátok, és amit építettetek, az óriási felelősség. De számunkra nagyon hasznos, ha ők segítenek összefogni és összegezni a wellness tanácsadók érzéseit – hogy mi az, amit szeretnek a doTERRA irányvonalában, és hol vannak kérdéseik, bizonytalanságaik azzal kapcsolatban, hogy merre tartunk. És remélhetőleg ezáltal gyakrabban és közvetlenebb módon tudunk összhangban maradni.

- Szerintem ez zseniális volt, amit mondtál. Az elmúlt két év – és ennek az integrálása – hatalmas lépés volt abban, hogy áthidaljuk a szakadékot a vállalati rész és a wellness tanácsadók között. És úgy érzem, hogy valódi hangunk van ezeken keresztül. Bár őszintén szólva, szerintem a doTERRA felsővezetése mindig is remek volt abban, hogy meghallgassa a vezetők gondolatait – pont, ahogy te is mondtad. De közben megvan bennük az a bölcsesség is, hogy képesek kiszűrni, mi az, ami a közösség valódi, egységes hangja. Szerintem ezt láttuk például a kompenzációs terv kapcsán is… tudod, ez az a bizonyos "elefánt a szobában". De tényleg szép dolog látni, hogy meghallják a hangunkat, és mindig figyelembe veszik azt, amit mi, a terepen dolgozók gondolunk. Szerintem ez is nagy része annak, hogy miért olyan sikeres a doTERRA – mert valóban értékelik a mezőn dolgozókat. Emily pedig ezt gyönyörűen képviseli – ő tényleg szívvel-lélekkel szereti a wellness tanácsadókat. De igazából az összes vezetőre igaz ez. Mindegyikük. És egyébként Nick egy másik direkt értékesítési cégnél dolgozott korábban, szóval izgalmas volt látni az ő szemszögéből is a különbségeket. Talán meg is osztod majd, milyen volt átjönni egy másik cégtől, és most látni, hogyan működik a doTERRA.

- Igen, bennem mindig is megvolt ez a vállalkozói éhség. Először valamikor 2002-ben ismerkedtem meg a direkt értékesítéssel – még kazettás időszak volt, haza kellett vinni a hangkazettákat, és úgy tanulni róla. Akkor még nem ugrottam bele, de 2005 körül már próbálkoztam egy kicsit. Aztán váltottam: az elektromos szakmámat hátrahagyva teljesen átmentem a direkt értékesítésbe, és az első évem nagyon jól sikerült. Egy induló cégnél dolgoztam, így sokat láttam a háttérfolyamatokból – tulajdonosi megbeszéléseket, stratégiai döntéseket, termékfejlesztést – mindent a nulláról. És aztán, amikor megláttam, hogy mit csinál a doTERRA – az valami egészen más szint volt. A vezetők, az alapítók – ez még előtti volt, hogy te, Kirk, csatlakoztál –, de amit azonnal észrevettem, az az alázat. A doTERRA egyik legnagyobb hatása rám mind a mai napig a filantróp tevékenység – a Healing Hands alapítvány. Minden, amit csinálnak, azt a nehezebb úton csinálják – de az elveik mentén. Nem a nagy mezőgazdasági vállalatokkal dolgoznak, akiktől olcsóbban beszerezhetnék az olajokat. Inkább kis földműves közösségekkel dolgoznak – félhektáros, egyhektáros földeken, nagyon kicsi falvakban. És az az igazi hatás, amit ott kifejtenek – az a szó, hogy „hatás” – ez az, ami mindig visszacseng bennem. Soha nem láttam még olyan céget – direkt értékesítésben vagy azon kívül –, amelynek ilyen szíve és szenvedélye lenne, és amely ennyit adna vissza a világnak. Kórházakat támogatnak, szolgálnak – komolyan, órákig tudnék mesélni ezekről a dolgokról. De még az is, ahogy megjelennek: nem hivalkodóak, nem csillogó öltönyösök – úgy néznek ki, mint bármelyik hétköznapi ember az utcán. De a szívük óriási. Ezért is vagyok annyira izgatott, hogy egyszer végre találkozhatok Dave Stirlinggel, ha visszajön a missziójáról. Jen olyan képet festett róla, ami alapján alig várom, hogy megismerjem. Nagy cipőket hagyott maga után – de szerintem te, Kirk, méltón töltöd be ezeket. Egyébként én is elhagytam egy időre a direkt értékesítést, és megalapítottam egy hagyományos vállalkozást – egy elektromos céget, amit most már közösen működtetünk. És teljesen más a világ: nagy bérek, nagy rezsi – amit te is ismersz az Addax révén. Szóval szerintem nagyon menő, hogy neked megvan a két világ – a hagyományos vállalkozás tapasztalata, és most a direkt értékesítési modell élén is ott vagy. Komolyan, én csak áradozom a doTERRÁ-ról – teljesen megszállottja lettem a termékeknek. Több öngondoskodási rutinom van, mint valaha. Persze az is sokat segít, hogy Jen itt van – óriási tudása van a termékekről, a használatukról, a hatásukról. Élmény vele tanulni erről. És látni azt is, ahogy más cégeknél például kirúgnak egy vezérigazgatót – mint a Starbucksnál –, mert visszafelé ment a cég, aztán berakták Brian Nickelt, és újra lendületet kapott minden. Nagyon nehéz döntés lehet egy alapító részéről, hogy átadja a stafétát valaki másnak. De szerintem nálatok nagyon bölcs döntés volt, hogy téged választottak. Már 2014 óta ott vagy velük, ismered a nemzetközi terepet, a globális piacokat, és nem csak kívülről jöttél. És amit különösen értékelek: hogy te magad is üzlettulajdonos vagy, és nem egy kockázatitőke-befektetőt raktak a cég élére, akinek semmi köze a közösséghez. Ez óriási különbség. Szóval izgatott vagyok, hogy mit tartogat a jövő. És tényleg hiszem, hogy a doTERRA egy örökkévaló cég. A direkt értékesítési világban rengeteg cég változtatja a modelljét – de a doTERRA hű maradt az alapjaihoz. Jó ezt látni, jó ennek részese lenni.

- Hát igen, ez tényleg nagyon sok értékes gondolat volt, sok mindent érintettetek. Ami Dave Stirlinget illeti, én is nagyon szeretem és tisztelem őt. Minden hónapban legalább másfél órát beszélgetünk telefonon, csak ketten. Emellett ott vannak még a nagyobb megbeszélések is, ahol néha ő is jelen van. Ő egy hihetetlenül alázatos, ugyanakkor dinamikus vezető – nagyon hálás vagyok neki és azért, amit létrehozott ezzel a céggel. Azt is említetted, hogy milyen más direkt értékesítési cégekkel volt dolgod, és hogy mennyire más a doTERRA. Őszintén szólva, ez számomra is kihívás volt, amikor elkezdtek megkeresni a doTERRA-tól. Az elején elég negatív véleményem volt a legtöbb direkt értékesítési cégről. Pedig az apukám maga is dolgozott ilyen cégnél – és imádtam, milyen szabadságot adott neki. Ott tudott lenni a kosármeccseimen, focin, a cserkésztúrákon – olyan dolgokon, amikre a többi apuka a 9-től 6-ig tartó munkája miatt nem ért rá. Ő a Salad Masternél és aztán a Vitcraftnál dolgozott, edényeket árult. Szóval megvolt bennem az a gyermeki, euforikus kép, hogy mennyire jó is ez a világ – ugyanakkor láttam néhány kevésbé pozitív példát is az iparágban. Emiatt eleinte nehezen fogadtam el a doTERRA-s ajánlatot – hónapokba telt, mire igent mondtam, mert ezeket a prekoncepciókat le kellett küzdenem. De az az igazság, hogy olyan cégek, mint a doTERRA – és persze nem csak a doTERRA, van még néhány fantasztikus példa – egészen új szintre emelték a direkt értékesítést. A doTERRA mára az egyik legismertebb és legelismertebb arcává vált az iparágnak, különösen az elmúlt 10 évben. És közben a gig economy, a megosztásalapú gazdaság is segített abban, hogy változzon az emberek szemlélete. Hiszen persze, hogy peer-to-peer kapcsolatokat akarunk – természetes, hogy olyan embertől akarok tanácsot, mint Jen, aki ért hozzá, aki tapasztalt, aki tudja, hogyan kell ezeket a csodás termékeket használni. Miért is mennék csak úgy be egy boltba, vagy rendelném meg random az Amazonról, ha egyszer kaphatok valódi útmutatást is? És az is érdekes, hogy minél fiatalabb valaki, annál pozitívabb a véleménye a direkt értékesítésről. A Gen Z például 67%-ban kedvezően nyilatkozik róla – az összlakosságon belül pedig már 56% felett van ez az arány. Persze, ha egy 60 év felettivel beszélsz, ők még lehet, hogy szkeptikusabbak – de még ott is 50% fölötti a kedvező megítélés. A fiatalabb generációk viszont imádják a lehetőséget – és vágynak arra, hogy ilyen módon valósítsák meg az álmaikat.

Igen, ez tényleg nagyon érdekes, és részben ahhoz kapcsolódik, amit te is mondtál – az egészség és wellness területe mindig is egy izgalmas világ volt. Emlékszem, amikor úgy döntöttem, hogy természetes módon nevelem a gyerekeimet, akkor egyfajta „furcsa különcnek” számítottam. Aztán láttunk némi változást – úgy 2014 és 2020 között ez már nem számított annyira szokatlannak. Aztán jött a COVID, és őszintén szólva, az nekünk egy igazán kiemelkedő év volt – a termékek iránt hatalmas volt a kereslet, szinte „megőrült a piac”. Aztán a közvetlen értékesítés terén is észrevettünk változásokat a járvány után. Nagyon szeretem a közvetlen értékesítést, de kezdetben nekem is voltak fenntartásaim. Nem akartam, hogy bárki is megtudja, hogy a doTERRA közvetlen értékesítéssel működik. Azt gondoltam, hogyan tudnám megismertetni az emberekkel ezeket a termékeket anélkül, hogy tudnák, hogy ez egy direkt értékesítési modell, mert eleinte kicsit furcsának éreztem ezt az egészet. És ezt valahogy le kell tudni küzdeni. De valójában ez egy karrier – a közvetlen értékesítés egy gyönyörű módja annak, hogy valaki vállalkozást építsen. Ahogy te is mondtad, lehetőséget ad arra, hogy közvetlenül, személyesen tanítsuk meg az embereket. Legyen szó egyéni beszélgetésekről vagy csoportos foglalkozásokról. Ez nem olyan, mint amikor valaki bemegy egy boltba, és próbál rájönni, hogy mit hogyan használjon. Mi eszközöket és tudást adunk nekik – szóval ez tényleg egy fantasztikus rendszer. De te mit gondolsz az egészség és wellness szektor jövőjéről – merre tart ez a terület? Az évek során már eleve izgalmasan alakult, aztán jött a COVID, és most megint újabb változások zajlanak. Valószínűleg te egy kicsit többet tudsz erről a politikai háttered miatt. Úgy érzem, hogy néha olyan rálátásod van dolgokra, amikhez nekünk nincs hozzáférésünk. Szerinted hogyan néz ki most a doTERRA és az egészség–wellness iparág jövője azok számára, akik most szeretnének ilyen jellegű vállalkozást építeni?

- Van okunk hinni – és ezt adatokkal, előrejelzésekkel és minden mással alá tudjuk támasztani –, hogy a doTERRA készen áll arra, hogy a következő négy-öt évben megduplázza a méretét. Vagyis gyakorlatilag azt fogjuk elérni öt év alatt, amit az első tizenhét évben értünk el. Elég lenyűgöző. És ennek egyik fő oka pontosan az, amiről te is beszéltél: olyan egészségtudatosság és nyitottság van az emberekben most, amit nagyon régóta nem tapasztaltunk. És ez kulcsfontosságú. Az egyik legnagyobb hajtóereje a doTERRA-nak – azon túl, hogy fantasztikus wellness nagykövetek, mint te is, már korán csatlakoztatok, és bíztatok abban, hogy a cég betartja az ígéreteit, megtartja a termékek tisztaságát és a küldetését – az, hogy ti ezt hajlandóak voltatok másokkal is megosztani. És azok, akik vezették a doTERRA-t, olyan időszakban tették ezt, amikor hirtelen megnőtt az érdeklődés az illóolajok iránt. Ma ez már kicsit hétköznapinak tűnhet, hiszen mindenki tudja, mik azok az illóolajok. Már szinte mindenben van – vagy legalábbis azt mondják, hogy van – illóolaj: samponokban, testápolókban, sőt még a kutyasamponokban is, levendulával, indiai citromfűvel meg ki tudja még mivel, de a mi tesztjeink alapján ezek nem mindig valódi illóolajok. De ez a nyitottság és érdeklődés nagyszerű lehetőséget adott neked (és hozzád hasonlóknak), hogy megoszd a történetet, és taníts. És most, hogy az illóolaj kicsit inkább tömegtermékké vált – hiszen szinte bárhol meg lehet venni –, sokan kérdezik: mi a történet mögötte? A jó hír az, hogy ez a történet most visszatért – mert a minőség újra számít. Nekünk fantasztikus termékeink vannak, amelyeket az illóolajok ereje tesz különlegessé – és a tudomány is alátámasztja a hatásukat. És még a doTERRA-tól függetlenül is – például a politikai légkör, a COVID-hoz kapcsolódó intézkedések, reakciók, és az ezekkel kapcsolatos visszatekintések – mind hatással voltak erre az időszakra. Nehéz olyan szavakat választani, amik nem váltanak ki heves érzelmeket – legyen szó egyetértésről vagy éppen ellenkezőleg. De az emberek nyitottabbak lettek. Elgondolkodnak azon, miért növekszik a daganatos betegségek aránya, miért van ennyi adalék, színezék, vagy fluorid az ételeinkben – olyan dolgok, amikről korábban azt hittük, biztosan rendben vannak. Ma már sokan kérdezik: hogyan lehet csökkenteni a szervezet toxinterhelését? Léteznek-e természetes módszerek, amelyek ugyanazt a hatást adják, de a gyógyszerekkel ellentétben nem járnak mellékhatásokkal? Ez a fajta nyitottság pedig fantasztikus lehetőség a doTERRA-nak, mert mi valódi válaszokat és megoldásokat tudunk adni az emberek egészségének javítására. És pont erre a nyitottságra van szükségünk. Mert ha valaki csak öt percet hajlandó ránk szánni, megnyit egy illóolajos üveget, és hall egy Jen-hez hasonló embertől egy megoldást a családja egyik problémájára – onnantól megnyertük őt örökre. A doTERRA valódi „titkos receptje” az, hogy az ügyfélmegtartási arányunk majdnem négyszer jobb, mint az átlagos direkt értékesítő cégeknél – és ötször-hatszor jobb, mint a hagyományos kiskereskedelemben.

- Hihetetlen.

- Mert ha egyszer valaki csatlakozik, akkor szinte biztos, hogy örökre marad. Nekünk csak annyi kell, hogy nyitott legyen – és ha egyszer megnyitja azt az ajtót, akkor már a doTERRA család része lesz örökre.

- Igen, ez gyönyörű, nagyon tetszik, amit mondtál, és ahogy osztod meg a gondolataidat, eszembe jutott valami – ha szeretnél beszélni róla... Korábban említettük, hogy manapság az illóolajok már szinte mindenhol megtalálhatók – kutyasamponokban, tusfürdőkben, stb. –, szóval az emberek sokkal nyitottabbak arra, hogy meghallják: „ez illóolajat tartalmaz”. De az utóbbi időben tényleg születtek izgalmas felfedezések – például, ha jól emlékszem, a legutóbbi vezetői konferencián Dr. Riggs beszélt arról, hogy az illóolajok hogyan fokozzák a tápanyagok biohasznosulását, ami lenyűgöző kutatási eredmény. És ugye most van néhány kezdeményezésünk is, mint például a „Wellness Made Simple” (Egészség egyszerűen) program, ami teljes mértékben az illóolajokra épül. Talán beszélhetnél erről néhány percig – hogy miért mások a mi termékeink, mint a többi. Azt hiszem, Dr. Riggs és Dr. O. is beszélt kicsit például a levenduláról – arról, hogy mi több különböző helyről szerezzük be. Így ha az egyik területen kevesebb a csapadék, és mondjuk a linalool (egy fő hatóanyag) szintje változik, akkor ezt ellenőrizni tudjuk – és mindig ugyanabban a hatásos tartományban tudjuk tartani. Ezért működik úgy, mint egy gyógyszer – és pontosan ezért más a mi termékünk, mint például a „NOW” márkájú illóolaj, amit csak úgy leemelsz egy biobolt polcáról. Szóval tényleg örömmel hallanám, te hogyan látod ezt.

- Igen, ez egy nagyon jó észrevétel és kérdés is egyben. Tudod, mi az illóolajainkat 46 különböző országból szerezzük be. Ahogy Nick is utalt rá, ez egy sokkal nehezebb és sok szempontból drágább megközelítés. De ha a leghatékonyabb, legterápiásabb illóolajokat akarod, akkor ez az egyetlen út. Lehet levendulát termeszteni például Utah-ban – azok a hegyek mögöttem tényleg gyönyörűek, Utah egy csodás állam –, de nagyon száraz és félsivatagos éghajlatú. Szóval lehet ott levendulát nevelni, de azon kívül, hogy szép, szinte semmi értéke nincs. Ha leszeded, lepárolod és megpróbálod használni, alig van benne hatóanyag. De ha elmész Dél-Franciaországba, vagy Bulgáriába a Fekete-tenger környékére – na ott, az már más világ! Ott az illóolaj tobzódik mindenféle hatóanyagban, amit csak el tudsz képzelni. Minden, amit a levendulában szeretünk – ott található meg igazán. És ez így megy tovább – mind a 180 illóolaj esetében meg tudnánk mondani, hogy melyik országban és miért működik ott a legjobban. Például a tömjén (frankincense) – az nagyon nehezen elérhető, gyakran veszélyes területeken terem – de ott van a legjobb minőségű. És mindez összeadódik, és ez az oka annak, hogy a doTERRA ott tart, ahol tartMi vagyunk az egyetlen cég a világon, amely ilyen beszerzési hálózattal rendelkezik. És mi vagyunk az egyetlen cég, amely olyan szigorú tesztelést végez, mint mi. A tesztelés nagy részét saját laboratóriumainkban végezzük. Teszteljük már a betakarítás helyszínén is, és újra itt, nálunk is. Így biztosítjuk, hogy te a legjobban tesztelt, legmegbízhatóbb olajokat kapd. És még független, harmadik fél általi tesztelést is alkalmazunk, ami megerősíti a saját eredményeinket. Minden teljesen átlátható – a QR-kód révén minden egyes üvegnél megnézheted, pontosan mi van benne. Így te is biztos lehetsz benne, hogy az van benne, amit mi mondunk. Erről tényleg órákig tudnék beszélni – de köszönöm, hogy észrevetted, mert nagyon sok munka van benne, de teljes mértékben megéri.

- Szükség van azokra az anyukákra, akik levendulát vagy Serenity-t használnak a babáikon, hogy segítse őket az elalvásban – nekik az kell, hogy ezek a termékek minden egyes alkalommal ugyanúgy működjenek. Nem lehet, hogy hol ilyen, hol olyan – ezért olyan fontos, hogy állandó legyen a hatás

- Pontosan – bíznod kell benne, hogy biztonságos. A legegyszerűbb teszt pedig az, hogy fogsz egy másik illóolajat a benzinkútról vagy valami bolt polcáról, lecsavarod a kupakot és megszagolod. Aztán lecsavarod a doTERRA kupakját, és még ha nem is érdekel a tudomány meg az összetevők meg a hatóanyagok, egyszerűen érzed a különbséget. Pont úgy, mint amikor egy 200 dolláros parfümöt hasonlítasz össze azzal, amit a drogériában vesznek a nyolcadikos srácok, és literszám fújják magukra – hát meg lehet őket szagolni már messziről. Szóval igen, ez az egész tényleg nagyon izgalmas, és jó érzés tudni, hogy soha nem kötünk kompromisszumot a minőség terén.

- És az is klassz, amikor olyanokat hallunk, mint például Halle Berry – nem ő mondta, hogy szed illóolajat belsőleg is, de kizárólag doTERRA-t? És ti is úgy tudtátok meg, hogy egyszerűen csak imádta az olajainkat.

- Igen, semmi kapcsolatunk nem volt vele, egyáltalán nem tudtuk, hogy vásárolja a termékeinket, mígnem ő maga mondta el egyszer csak. És érdekes volt, ahogy mondta, mert akkoriban csinált – talán még most is csinál – egy fitnesz podcastet. Ő és egy srác, aki szintén láthatóan nagyon odafigyel magára, jógáztak, nyújtottak, meg csináltak mindenfélét. Szóval mindenféle dolgot mutattak, hogy az emberek formában maradjanak. És néha beszélt is különböző termékekről. Aztán egy nap elküldték nekem az egyik epizódot, mert azt mondta benne, hogy „mielőtt nyújtok vagy edzek, mindig használok illóolajokat”. Nem mondta ki, hogy doTERRA, és én úgy voltam vele: „hát legalább azt mondja, hogy az emberek használjanak illóolajat” – ez is már valami. Ráadásul mi vagyunk a legnagyobb illóolajcég, szóval ez nekünk végül is jól jön. Aztán amit mondott, az még jobb volt: „Ezeket az illóolajokat belsőleg is használom…” ...és kicsit megtorpant, majd hozzátette: „Igazából el kellene mondanom, hogy én csak a doTERRA-t használom, tudjátok.” Majd azt mondta: „A doTERRA megbízható, ezt belsőleg is lehet használni. De más cégekét semmiképp se használd belsőleg…” „...mert nem tudod, mi van bennük, és veszélyes is lehet.” Szóval ő is tudta, hogy a belsőleges használat már egy magasabb szintet jelent a termékek között. És ha belsőleg használod, akkor biztosnak kell lenned benne, hogy például bolgár levendula van benne, nem hamisították, nincs hígítva, és nem valami laborban készült szintetikus dologról van szó. Ami különben nagyon veszélyes lehet.

- Így van, mert egy szintetikus illóolajtól még rosszabbul is lehetsz, mint előtte. Biztos vagyok benne, hogy ismered azt a tanulmányt, ahol rengeteg illóolajat teszteltek. És csak három cég volt, ahol valóban tiszta volt az olaj – mi voltunk az egyik.

- Igen, és a másik két cég nagyon kicsi volt, mindössze tíz vagy annál kevesebb olajuk volt. De elismerés nekik is, hogy tiszta olajokat készítettek azzal a tíz félével, amijük volt.

- Nos, ez egy érdekes dolog, amit én is láthattam, mert Jen feleségeként dolgozva betekintést nyertem a kulisszák mögé. Ott voltunk a nyírfa lepárlóban Pennsylvaniában, ahol a nyírfát dolgozzák fel, és tanultunk is a vezető hölgytől… na, most nem jut eszembe a neve, nagyon rossz vagyok a neveknél. Nem baj, fel tudom idézni az arcát, ő volt a legjobb, nagyon kedves. Egyszerűen lenyűgöző élmény volt látni a lepárlót, mert minden nyírfakéregdarabot és faanyagot behoznak. Lepárlják az olajat, aztán a mellékterméket visszaküldik, hogy mulcsként használják – szó szerint nulla hulladék keletkezik. És közben kinyerik ezt a csodálatos nyírfakivonatot, ami az egyik kedvencem. Meg is beszélhettem vele, és megtudtam, hogy van vagy 13 másik nyírfa olajos termék, amit meg lehet venni Amazonon, CVS-ben, gyógyszertárban vagy a benzinkúton. És ezek közül mind azt állítja, hogy tiszta vagy természetes, vagy ilyesmi, de valójában sok nyírfakivonatos termékben egyáltalán nincs nyír. Az illatát tévesztik össze a wintergreen-nel, mert annak hasonló az illata, így azt teszik bele helyette. És ez olyan, mintha ez nem is lenne legális, hogy nyír olajként árulnak valamit, amiben egyáltalán nincs nyír olaj. A doTERRA ezzel szemben… néztem, ahogy készítik, és tényleg lenyűgöző folyamat.

- Igen, a nyír nagyon jó példa, az elejétől fogva az egyik kedvencem volt, amikor csatlakoztam a doTERRA-hoz, részben azért, mert imádtam az illatát. De aztán rájöttem, hogy ez egy nagyszerű olaj edzéshez vagy felépüléshez, és sok más jó felhasználási módja is van. Viszont érdekes volt számomra, ez már 7-8 évvel ezelőtt volt, egy független labor, akinek nem fizettünk, és nem volt a hálózatunk része, azt mondta, hogy a doTERRA az egyetlen cég a világon, amely tiszta nyírfát kínál. És ez nekem nem tűnt logikusnak, nem gondoltam, hogy a nyírfa olyan bonyolult lenne. A tömjén érthető, az tényleg nehéz, mert ezek a fák a világ legveszélyesebb helyein nőnek, sziklákon, ahol mérges vipera kígyók is élnek. A nyír viszont olyan, hogy azt gondoltam, könnyű lehet, mint a wintergreen vagy mások esetében, de mégis nehéz. És ezért csináltuk meg végül, hogy együttműködtünk nagyszerű vállalkozókkal és olyan emberekkel, akik szeretik a földet és a nyírfákat, hogy mindig 100%-ban tiszta nyírfát tudjunk biztosítani. Kértem a csapatomat, hogy magyarázzák el, hogyan működik a nyírfakivonat ára, és azt mondták: „Tegyük fel, hogy egy egységért 40 dollárt fizetsz, ugyanazért az egységnyi nyírfáért.” Tudod, az a létesítmény, ahol voltál, nincs másik cég, ami azt csinálná, amit mi, így senki más nem költ 40 dollárt egy ilyen egységre. Másik kedvezőbb megoldás az, amikor cégek teljesen természetes összetevőket használnak, de nincs vagy nagyon kevés nyírfát tesznek bele, helyette wintergreen-t, esetleg balzsamfenyőt vagy szibériai fenyőt, és összekeverik, próbálva utánozni a nyírfát. És talán természetes olajokat használnak, ami 20-25 dollárba kerül, olcsóbb illóolajokat, amiket összekevernek, és úgy tesznek, mintha az nyír lenne, mintha nyír lenne. Legalább ezek a cégek valódi illóolajokat használnak, de az nem nyír. De nyírként árulják, ami kissé furcsa. Ez 20-25 dollár körül van, aztán ott vannak azok, akik tisztán szintetikus nyírt használnak, ami 1-3 dollárba kerül a 40-hez képest. Szóval azoknak, akik nyírfát vesznek Amazonon vagy a benzinkúton 2,99 dollárért, túl sokat fizetnek, nekik csak pár centbe kerül előállítani. Csak tudjátok, van oka, hogy miért kell többet fizetni a valódi termékért.

- Ez nagyon vicces, tényleg, ha már 25 dollárt fizetsz a wintergreen-ért, a balzsamfenyőért és a szibériai fenyőért, akkor miért ne vennéd meg inkább az igazit 40-ért, igaz? De ez egy nagyszerű hasonlat.

- Ez kicsit visszavezeti azokra, amiket említettél, de én szeretem kinyitni a balzsamfenyőt vagy a szibériai fenyőt, és tudni, hogy pontosan azt kapom, ugye.

- Nem, ez jó, és nagyon vicces példa is, ilyet még sosem hallottam így, de jó tudni, ezt még fogom használni, köszönöm.

- Rendben. Milyen messze laksz attól a létesítménytől?

- Kb. három órára vagyunk, két és fél-két óra között. Nagyon jó élmény volt. Jártál már ott?

- Még nem.

- El kell menned, szólj, mikor mész, szervezünk egy kirándulást, hozd magaddal Kristent is.

- Én szeretnék találkozni veled, meg szeretném nézni, hol laksz, gyönyörűnek tűnik, szóval igen, csinálunk egy kiruccanást ebből.

- Igen, ez nagyon jó lenne. Nos, váltsunk egy kicsit a iparági standardokra. Az utóbbi időben sok minden történt, ami, azt hiszem, félelmet kelt azokban, akik a közvetlen értékesítés világában dolgoznak, különösen ha független termék tanácsadók vagy wellness tanácsadók vagyunk. De például a Modere nemrég egy olyan cég volt, amely 23 év után bezárt, és ez nagyon lesújtó volt. Nem tudom pontosan, hogy hívják náluk a képviselőket, de ez azért elég ijesztő lehet azok számára, akik a közvetlen értékesítés világában vannak. Szóval tudnál egy kis betekintést nyújtani, hogy miért lehetünk magabiztosak a doTERRA cégben? Tudom, hogy én nagyon magabiztos vagyok, de úgy érzem, hogy néhány újabb vezető doTERRA-nál, vagy olyan emberek, akik érdeklődnek a közvetlen értékesítés iránt, de mondjuk így vannak vele, hogy igen, ott van Rodan Fields, vagy a Scent, vagy még az Avon is, akiknek szintén voltak nehézségeik. Ez azért egy kicsit ijesztő világ belépni, ha úgy érzed, hogy a dolgok kezdenek összeomlani. És őszintén szólva, a COVID után a helyzet kicsit nehezebb volt, de most növekedést látunk. És később a kompenzációs terv változásokról is beszélünk majd, mert tudom, hogy ez az, ami sokakat mozgat egyik cégtől a másikig. Szóval tudnál egy kis megvilágítást adni, hogy miért lehetünk magabiztosak a doTERRA-val kapcsolatban?

- Modere egy kicsit sokk volt, azt hiszem, tavaly körülbelül 200 millió dollárt csináltak, szóval nem tartoznak a doTERRA univerzumába, de mégis egy legitim, tisztességes közvetlen értékesítéssel foglalkozó cég. Van néhány nagyszerű forgalmazójuk, szerencsére, és néhányan közülük átjöttek hozzánk, és nagyon örülünk, hogy itt vannak, hogy megérezzék a doTERRA különbséget. Mi is felvettünk pár Modere alkalmazottat, nagyon örülünk ennek. Szóval megpróbálunk minél több ilyen embert befogadni, mert igazad van, nagyon komolyan veszem azt az elköteleződést, azt az ígéretet, amit ezreknek tettem, hogy ha valaki csatlakozik a doTERRA-hoz, mint ahogy Jen is tette, az lesz a legjobb döntése az életében, és mindenkit, akit hoz, az áldás lesz számára. Nézzük ezt meg, mert ez jogos kérdés. Egyrészt a közvetlen értékesítési iparág 175 milliárd dolláros iparág, szóval nem fog eltűnni, és évről évre nő, még ha néhány nagyobb bukást vagy kivonulást is látunk. Ugyanakkor több száz új cég próbálkozik belépni ebbe a világba, szóval ez egy nagyon élő iparág. Amikor megnézzük ezeket a cégeket – nem neveznék meg mindet, de a legtöbbet két csoportra lehet osztani. Az egyik az a COVID időszaka volt, amikor minden elfogyott, mert mindenki valami plusz védelemre vágyott a járvány miatt, és ekkor az összes közvetlen értékesítő cég értékelése az egekbe szökött. Sok cég úgy döntött, hogy eladja magát, amíg jó az ár, magántőke cégeknek vagy nagyobb vállalatoknak, akiknek nincs tapasztalatuk a közvetlen értékesítésben, de látják ezt a hatalmas trendet: "Wow, mindenki közvetlenül akar vásárolni". És ezért az alapítók, a tulajdonosok végül eladták a vállalatot. Én dolgoztam magántőke cégekkel, vannak közöttük nagyon okos emberek, és dolgoztam kockázati tőke cégekkel is, főleg az általam indított vállalkozás miatt. Néhány dologban nagyon jók, másokban viszont elég nehezen értik meg a közvetlen értékesítést, mert az nem a fő kompetenciájuk. Ők inkább a többcsatornás (multi-omni channel) megközelítést ismerik. Amint stagnálást látnak, nem törődnek a forgalmazókkal, azt mondják, tegyük be a terméket a kiskereskedelembe, vagy az Amazonra, vagy ismernek valakit, aki ebben segít, és azt hiszik, hogy ez majd megmenti a céget. Ha kicsit ismered a történelmet, gyorsan megtanulod, hogy például a Tupperware – ami egy nagyszerű közvetlen értékesítő cég – Brownie Wise volt az egyik korai alapító, az első nő az üzleti világban, aki a Fortune vagy Business Week címlapján szerepelt, és ő közvetlen értékesítő volt.

- Nem tudtam ezt.

- De nagyszerű cégek, mint a Tupperware vagy az Avon, amiken most is állunk, mind elkövettek ugyanazt a hibát: ha működik a közvetlen értékesítés, akkor működni fog az Avon JC Penney-ben vagy a Tupperware Targetben is. Mindkettő súlyos veszteségeket szenvedett el, több mint egymilliárd dollárt vesztettek el a közvetlen értékesítőik miatt, mert a forgalmazók elhagyottnak érezték magukat, amikor a termékek megjelentek a boltokban. Például a Tupperware partikon elmondták: "Nézzétek, milyen nagyszerű ez a termék!", a vevők megköszönték, aztán elmentek a Targetbe, és ott vették meg ugyanazt a terméket a pelenkavásárlás közben. Ez igazságtalan a forgalmazók számára, ezért a legfontosabb, hogy soha ne hagyjuk el az értékesítési csatornát. A másik probléma, ami néhány cégnél történt, hogy nem voltak hűek az üzletükhöz. Ahogy a doTERRA esetében is, értened kell a pénzügyi mutatóidat, a költségvetésedet, a haszonkulcsaidat, és törődnöd kell az üzlettel. Ez sokaknak kihívás, mert mindig küzdeni kell, hogy lejjebb hozd a termékek önköltségi árát, hogy vonzóbb legyen a lehetőség a piac számára. Ügyelned kell a dolgozói költségekre is, mert ezek könnyen elszállhatnak, és ha nem kezeled őket, a cég fenntarthatatlanná válhat, és bezárhat, még ha a termékek jók és a forgalmazók is nagyszerűek. Szerencsénk van, hogy mi adósságmentesek vagyunk, nincs senki, aki hitelt követelne tőlünk, nincs banki megkötésünk, és még mindig ugyanaz a hét tulajdonos birtokol minket, akik a kezdetektől itt vannak, szóval nincs nyomás a magántőke vagy kockázati tőke cégektől, akik pénzt akarnának visszaszerezni. Nem vagyunk tözsdén, így a részvényesek vagy befektetők nem irányítanak minket, hanem ti, a wellness tanácsadók vagytok a főnökeink. Ez nagy áldás, és folytatjuk azt, hogy a forgalmazóknak megfelelő döntéseket hozzunk. Az én legfőbb mottóm a 2017-es évek óta az, hogy "mi a haszna a wellness tanácsadóknak?" Így kezdünk minden beszélgetést, például amikor egy új programról vagy kompenzációs tervről van szó. Ha erre nem tudjuk megadni a választ, azt mondjuk, hogy halasszuk el a beszélgetést, mert nem akarok úgy beszélni, hogy ne legyen meg ez a válasz. Úgy gondolom, hogy az embereknek most még magabiztosabbnak kell lenniük a doTERRA iránt, mint valaha, és minket egy menedékhelyként látnak azok a cégek, akik hibákat követtek el. Ez az egyik oka annak, hogy úgy hisszük, a doTERRA megduplázhatja a méretét az elkövetkező 5 évben, mert mi vagyunk az a közösségi hely, ahol az egészséget és wellness-t szerető emberek összegyűlnek,
és egy jól működő közvetlen értékesítő céget építünk.

- Ez gyönyörű.

- Igen, és azt hiszem, a legérdekesebb része annak, amikor a nagyobb cégek modellje megváltozott, aztán félresiklott vagy bezárt, az az, hogy te korábban említetted, hogy amikor először nézted a doTERRA-t, volt benned egy negatív előítélet a közvetlen értékesítéssel kapcsolatban. És tudom, hogy az első rövid próbálkozásom után 2005-ben azt mondtam, hogy soha többet nem csinálom. Sokan, akik wellness tanácsadók akarnak lenni vagy ebben a közvetlen értékesítési világban dolgozni, hoznak magukkal ilyen negatív előítéleteket. És igen, azt hiszem, ezt talán érdemes lenne egy kicsit jobban kibeszélni. Te korábban említetted, hogy megveheted a termékedet egyszerűen a polcról, de közben van valaki, mint például Jen, aki nagyon mélyen benne van az illóolajok világában, és nemcsak megmutatja, hanem megtanítja használni a termékeket, keverni, bedörzsölni, rétegezni, Aroma Touch technikát alkalmazni. Ezt nem kapod meg, ha csak online vagy egy üzletben vásárolsz valamit. Ez a vállalkozás egyik kulcsa is, hogy van valaki, mint Jen, aki mentorál téged. Szóval mintha két dolgot is érintettünk volna: az emberek jönnek, de amikor elérnek sikert, akkor azt mondják, hogy soha többet nem csinálják. Vicces látni az előítéleteket, miközben nem tudják az üzleti modell lényegét és azt, hogy miért olyan fantasztikus. Az, hogy közvetlenül egy olyan emberrel tudsz beszélgetni, aki már végigcsinálta ezt előtted, nagyon sokat számít. Ez teljesen összhangban van azzal, amit az iparág egészéről és a hitről mondtunk. Mert az iparág körül vannak negatív előítéletek, amíg az emberek teljesen meg nem értik a modellt.

- Igen, tudod, amikor csatlakoztam a doTERRA-hoz, volt egy igazán lenyűgöző, talán nem teljesen FDA-kompatibilis tapasztalatunk a feleségemmel, Kristennel, aki imádja Jent, és hálás vagyok, hogy Jen is viszontszereti őt. Az illóolajok óriási különbséget tettek az egészsége és a jólléte terén egy nagy problémája után, amihez műtétre is szükség volt meg minden másra. Szóval tudtuk, hogy a termékek valóban működnek, és ez volt az elsődleges oka, hogy amikor a doTERRA felhívott, hogy segítsek nekik egy ügyben a jogi irodámmal, nem az volt a szándékom, hogy itt dolgozzak. De akkor azt mondtuk, hogy „Ó, ez a termék tényleg működik, ez nagyszerű dolog az embereknek, és mi az életünk végéig fogjuk használni, akár ügyfelem vagy, akár nem.” Aztán a következő dolog, ami nagyon megfogott a doTERRA-val kapcsolatban, az a cél volt, amit mindketten említettetek, a Co-Impact Sourcing, a Healing Hands Alapítvány, mindezek – ez valami, amit én is tudok támogatni, mert pont ezért voltam benne a politikában, azért akartam a legnagyobb hatást gyakorolni, hogy jobbá tegyem a világot. Öt gyerekem van, most már öt unokám is, meg pár kutyánk, és azt szeretném, hogy ők is örömteliek legyenek.

- Nálatok is vannak doodle kutyák, ugye?

- Igen, nekünk is vannak, imádom őket. Teddy és Winnie a nevük. Szóval, tudod, aztán jöttek később az emberek, és most valószínűleg fordítva mondom el a dolgot, de azt hiszem, amit a legjobban szeretek a doTERRA-ban, azok az emberek. Imádom a közösséget, és azt hiszem, tudod, a COVID megint nagyon megmutatta, hogy a COVID meg a képernyőkkel való szeretet-gyűlölet, sőt megszállottság jellegű kapcsolatunk alapjaiban megváltoztatott minket, az emberiséget. Falkaállatok vagyunk, együtt kell lennünk, emberi kapcsolatokat kell ápolnunk, de ezt elveszítjük, és látjuk a mentális egészség nehézségeit, a COVID felgyorsította ezeket a folyamatokat és jobban láthatóvá tette őket. A közvetlen értékesítés az egyetlen iparág a világon — lehet, hogy nem teljesen igaz, hiszen ott vannak a sportok meg koncertek, amik összehoznak embereket, de nem olyan mértékben, nem olyan rendszeresen. Ha az  életemre gondolok, például Jennel 8 éve találkoztam, vagy mennyi is már, és még mindig barátok vagyunk, és még mindig találkozunk, mert vannak ösztönző utazások, vezetői találkozók, kongresszusok, mindenféle indokunk van arra, hogy együtt legyünk. Visszamegyek Pennsylvaniába, találkozom vele és a kisebb csapatával, szóval ezek bensőséges élmények. Most például volt egy kongresszus Japánban, majdnem 19 ezer emberrel. Ez óriási élmény, mint egy koncert vagy egy NFL-, NBA-, vagy WNBA-meccs. De aztán vannak intim események, mondjuk 50 fővel, én például most voltam Kazahsztánban a grand opening-en, ahol 950 ember vett részt. Továbbá, vezetőinkkel jártunk egyet Németországban, szóval volt mozgás is, de egyben lehetőség arra is, hogy tényleg személyesen beszélgessünk. Én erről tudnék még órákig beszélni, de nekem most őszintén szólva, már csak azért is csatlakoznék a doTERRA-hoz, hogy a közösség része legyek. A többi, a cél, a termékek is csodálatosak, de igen, hadd legyen ez a emberi kapcsolat, ez a család, ami mindenkit gondoz.

- Nos, azt hiszem, nagyon szépen összefoglaltad, mert tudod, én a doTERRA-hoz már az elejétől csatlakoztam, nem azért, hogy üzletet építsek, valójában nagyon visszahúzódó voltam, amikor a pénzkeresetről volt szó, inkább csak segíteni akartam az embereken, de ez adott egy lehetőséget arra, hogy kapcsolatba lépjek másokkal, hogy szolgálni érezzem magam, és aztán az áldások csak jöttek és jöttek, tudod, a barátságok, a kapcsolatok, és azon túl pedig a bevétel is hihetetlen volt. Mindig is féltem beszélni erről, de az áldások, amiket most élvezünk és amiket vissza tudunk adni, a doTERRA mindig a szolgálatról szól, és Nick nagyon szépen megemlítette a Co-Impact Sourcingot, a Healing Hands kezdeményezéseket, ahogy ti tényleg teszitek a dolgokat, nem csak beszéltek a visszaadásról, hanem nagyon szerényen osztjátok meg ezeket a dolgokat, és tudod, egyszerűen imádom ezt a céget.
És minden gyönyörű dolog egy doTERRA üzlet építéséből fakad. Szóval, ha valaki hallgatja ezt és érdekli, hogy csatlakozzon a cégünkhöz, lehet, hogy az ő vállalkozásuk megbukott, vagy ismernek valakit, aki használja a terméket, és érdeklődnek, nagyon bátorítanám, hogy vegyék fel a kapcsolatot az illetővel, és tudjanak meg többet róla. Sok szép dolgot mondtál, szeretnék egy kicsit még a jutalmazási tervünkről beszélni, mert ez talán az egyik legnagyobb oka a doTERRA sikerének, ha egyetértesz.
És változtatásokat is végzünk, ami kicsit ijesztő lehet, de felelősségteljes módon tesszük, ahogy ti mindig csináljátok a vezetésben, mert figyelembe vesszük az új vezetők érkezését, és hogyan tudunk nekik többet adni, hiszen 2008-ban a 250 dollár többet ért, mint manapság, és most minden drágább az infláció miatt. Szóval talán beszélhetnél erről egy kicsit, mert amikor valaki meghallja, hogy változik a jutalmazási terv, az némi idegességet okozhat, pedig nem drasztikusan változik, csak néhány finomítás és módosítás érkezik júniusban.

- Igen, vannak, és nagyon izgatott vagyok miatta, de eleinte kicsit ideges is voltam, mert már rengeteg ilyen helyzetben voltam — talán százakban, ezrekben, amikor olyan emberek, mint Jen és mások azt mondták, „Hé, van esélyünk megszerezni egy fantasztikus embert egy másik közvetlen értékesítési cégtől.” És az egyik ok, amiért néha távoznak, az az, hogy már négyszer változtattak a jutalmazási terven, és minden változás a forgalmazók, tanácsadók ellen szólt. Szóval... de amikor azzal kezded, hogy „Mi van a wellness tanácsadó számára?” akkor könnyű megcsinálni a szükséges fejlesztést, frissítést. És az első dolog, amit észrevettünk, hogy a doTERRA — és a közvetlen értékesítési ipar általában — a COVID miatt egy nagy ugrást produkált, majd utána egy elég drasztikus visszaesést.
A doTERRA lényegében stagnált, bizonyos piacok kicsit csökkentek, mások kicsit nőttek, de globálisan inkább stagnálás volt, vagy enyhe csökkenés, ami jó, mert láttunk olyanokat, akik a mi méretünk körül voltak, és most a harmadukra csökkentek, illetve olyanokat, akik négyszer akkorák voltak, és néhány piacon teljesen eltűntek. Szóval nekünk ez jót tett. Neked és nekem, akiknek csak az volt az izgalom, hogy mindig csak felfelé megy a görbe, már a stagnálás is idegessé tett. Miért stagnáltunk? Miért nem estünk vissza, mint mások? A fő ok a megtartás volt: mindenki tovább vásárolt,
de az új belépők száma elég jelentősen csökkent. Követjük ezt a tendenciát más közvetlen értékesítési cégeknél is, kevesebb új regisztráció történt az elmúlt években. A megtartás megakadályozta, hogy visszaessünk, de az új belépők száma nem javult. Az egyik ok, amit te is mondtál, hogy korábban nem volt olyan inflációnk, mint ami most van az Egyesült Államokban és a világ többi részén – ma már 250 dollár közel sem ér annyit, mint régen. És nem volt olyan versenyhelyzet, mint amit 2008 óta tapasztalunk. Vállalkozói szemszögből nézve megjelent az ún. "gig economy", ami lényegében ellopta a közvetlen értékesítés egyik legvonzóbb elemét – az időbeli szabadságot. (A "gig economy" olyan gazdasági modell, ahol az emberek rövid távú, rugalmas munkákat vállalnak – pl. Uber, DoorDash.) Tudod, az emberek vezethetnek Uber-t, vagy dolgozhatnak a DoorDash-nél, és kereshetnek valamennyi pénzt – ráadásul a saját időbeosztásuk szerint. Ami számukra vonzóbbnak tűnik, mint például a Burger Kingben vagy a Subway-nél dolgozni. De ez még mindig csak egy munka. És ahogy te is mondtad: a doTERRA viszont egy karrier. De ahhoz, hogy az emberek átlendüljenek azon a ponton, ahol nem a biztos, azonnali pénzt választják ezekből a gig munkákból, hanem inkább egy karriert, több pénzt kellett juttatnunk az emberek kezébe – már a kezdeti szakaszban. Ez volt a legfőbb oka annak, amiért megtettük, amit megtettünk. Van még néhány dolog, de nem tudom, mennyire szeretnél szakzsargont hallani a közvetlen értékesítés világából. De a karrier lényege az, amit te is megtettél: előre lépni, egyre nagyobb vezetővé válni. És élvezni a különböző bónuszmedencék és a „unilevel” jutalékrendszer előnyeit. (A "unilevel" egy gyakori MLM jutalékrendszer, amely több szintű kifizetést biztosít.) Ez az, amitől ez egy valódi karrier – ami hosszú távú biztonságot és passzív jövedelmet tud nyújtani. A doTERRA-nak vannak nagyszerű rövid távú lehetőségei, amiket sokan próbáltak hosszú távon is fenntartani, ami viszont nem engedi, hogy kilépj abból az örökös pörgésből és hajtásból, ahol mindig „csinálni kell valamit”. Ezek a dolgok nagyon fontosak a kezdeti években, de később tovább kell lépni, és vezetővé válni. Egy csapatokért felelős vezetővé, emberek vezetőjévé – aki másokat segít felépíteni. És segíteni nekik, hogy karrier-építő, független vezetőkké váljanak, akik aztán új csapatokat is tudnak építeni másokkal együttműködve. Továbbra is annyit vagy még többet fogunk fizetni a forgalmazóinknak, mint eddig – ez egy ígéret, és egy teljesen átlátható ígéret. Szóval szerintem ez fantasztikus lesz – és imádom, amit a vezetőink eddig mutattak, lenyűgözőek voltak. Ahogy te is mondtad, már május óta bevontuk őket – én márciusban kezdtem, és úgy emlékszem, májusra már aktívan elkezdtük bevonni a vezetőket. Készítettünk egy felmérést rólatok és más vezetőkről – nemcsak a „nagyokról”. Mert néha a Presidential Diamond vagy Kék gyémántok egészen másképp látják a dolgokat, mint a Silver szintűek. Könnyű elfelejteni, milyen volt, amikor még csak Silver vagy Elite szinten voltál. És igen, a wellness tanácsadóink 83%-a szerint a legfontosabb, amit frissítenünk kellett, az a javadalmazási terv volt. Nem a termékekről szólt, nem is másról – elsöprő többség mondta: „frissíteni kell”. A Boston Consulting Group szerint a világ – és különösen a mi iparágunk – évente legalább 30%-kal változik. És a legnagyobb probléma, amibe a cégek beleesnek, az az ún. „béka a melegedő vízben” szindróma. Ahogy a víz lassan melegszik, a béka észre sem veszi, és végül megfő. Ha túl gyorsan csinálod, a béka kiugrik – de ha túl lassan, nem veszed észre a veszélyt. A cégek is így járhatnak, ha nem alkalmazkodnak. A vállalatok gyakran azt hiszik, hogy a világ körülöttük nem változik – és ezért ők sem változnak. Így tűnnek el cégek a süllyesztőben – egyszerűen nem fejlődnek, nem alkalmazkodnak. Néha drámai, mint a Blockbuster esete, máskor lassabb, mint például egyes cégeknél, mint a Modere. Szóval mindenesetre nagyon izgatottak vagyunk – imádjuk, hogy a wellness tanácsadóink ilyen stratégiai gondolkodásúak. Akik már most megtalálták a módját, hogyan építsék ezt be az előadásaikba és bemutatóikba mások számára.

- Igen, abszolút, szerintem ez nagyon sok bizalmat épít. Ahogy látjuk, ti mindig előre néztek, figyelitek, hogyan változik a piac, és azt, hogy mit tehetünk ennek megfelelően. Hogy biztosítsuk, hogy valóban az a „örökké fennmaradó” cég legyünk, amiről a doTERRA alapítói mindig is beszéltek. És ez azt mutatja, hogy ők tényleg nem fognak cserben hagyni minket. És ahogy te is mondtad, felmérték a vezetők véleményét... És nemcsak hogy felmérték, hanem meg is alkották az új javadalmazási tervet, amit bemutattak nekünk. És aztán változtattunk rajta, újra meg újra – és ők folyamatosan figyelembe vették a visszajelzéseinket. Már hónapok óta tart ez a folyamat – tudom, hogy Isaac folyamatosan módosít és újra bemutatja, mi meg közben mondjuk: „Várjunk csak, és ez meg hogy lesz?” Szóval rengeteg gondolat, energia és munka van ebben az egészben. Biztos vagyok benne, hogy most már örülnek, hogy ez hamarosan végre elindulhat. És végre ők is fellélegezhetnek – mi pedig élvezhetjük a változások előnyeit. Szerintem csodálatos dolgok vannak ebben a változásban – és mindez megmutatja, milyen erős vezetői készségeket hoztál magaddal. Nagyon hálásak vagyunk azért a vezetői munkáért, amit évek óta építesz. Szóval igen, ezek hallatán még nagyobb bizalommal vagyok az egész iránt – főleg így, hogy a háttérfolyamatokba is bepillantást kaptunk. És most, ahogy lezárjuk, indítok egy új szokást – te vagy az első vendégem, aki végigmegy ezen. Aztán kapsz még egy kis időt, hogy megoszd a zárógondolataidat. A végén három könnyed, szórakoztató kérdést fogok feltenni – hogy a hallgatóink jobban megismerjenek. Az első kérdés: az édes vagy a sós ízeket szereted jobban?

Édeset.

- Rendben, második: éjjeli bagoly vagy inkább koránkelő vagy?

- Mindkettő. Tudom, mennyire fontos az alvás – hálás vagyok a megfelelő termékekért –, de most nagyon sok a teendő. Szóval mostanában talán az a helyes válasz: mindkettő. Lehet, hogy te is tapasztaltad ezt a gyerekeiddel… Régen abszolút koránkelő voltam – mindig ott akartam lenni az ügyvédi irodában reggel 6-kor. Részben azért, mert szerettem volna időben hazajutni a kisgyerekeimhez. De ahogy a gyerekek tinédzserek lesznek – hát, ők sokáig fenn vannak. És mivel meg kellett várni őket, mi is éjjeli baglyokká váltunk. Most, hogy már „üres a fészek”, végre mi dönthetjük el, milyen típusok vagyunk.

- És az utolsó kérdés: tea vagy kávé? Tudom, hogy kerülöd a koffeint, de ha választani kell: tea vagy kávé?

- Igazából egyik sem a válasz. Néha szeretek egy jó borsmentás vagy gyógynövényes teát, olyasmit. Szóval inkább egyik sem. Szóval mindkettő... vagy egyik sem.

- Legközelebb egyedi kérdéseket kell majd kitalálnom neked! Van esetleg bármi zárógondolat, akár tőled, akár Nicktől, mielőtt lezárnánk?

- Igen, úgy érzem, elég sok mindent sikerült átbeszélnünk rövid idő alatt. Izgalmas volt látni, ahogy átvetted az irányítást, és egyre jobban belerázódtál az új szerepedbe. Rengeteg minden zajlik a háttérben, és tényleg élvezetes volt ez az egész. És az különösen tetszik, hogy mindez a wellness tanácsadókért történik. Olyan könnyű elszakadni a terepmunkától – még a saját cégemben is érzem ezt néha. De öröm látni, hogy a doTERA-nál ez máshogy van – és tényleg könnyű bízni bennük. Voltam a laborjaikban, ahol tesztelnek, láttam a raktáraikat, jártam az irodáikban... Voltam a nyírfás lepárlóüzemben is, és időt tölthettem veletek. És tudom, hogy mindenki szívből, jó szándékkal dolgozik ebben a küldetésben. Ez az egész tényleg egy fantasztikus élmény.

- Ámen, és köszönöm, hogy itt lehettem. Megtiszteltetés volt veled beszélgetni. És hálás vagyok mindenért, amit tőled tanulhattam, Jen, az utóbbi időben. Te és mások is igazi tanítóim voltatok ebben az időszakban. Nagyon hálás vagyok neked, és izgatottan követem ezt az új életszakaszt és az új projektedet is. Ha hozzád kötődik, biztos vagyok benne, hogy sikeres lesz, és sokak életére lesz áldás. Köszönöm, hogy megcsináltad, és hogy én is részese lehettem már az elején.

- Ó, hát nagyon köszönöm! Olyan jó volt, amikor legutóbb találkoztunk… hol is voltunk? Arizonában? Te ott sétáltál a Riverwalk-on, és én odakiáltottam: „Hé, benne leszel a podcastben velem?” És te meg azt mondtad: „Persze!” Szóval tényleg nagyon köszönjük, hogy itt voltál és hogy megosztottad velünk ezeket az értékes gondolatokat. És hogy egy kis bepillantást engedtél a vállalati háttérbe – és abba, hogy te ki is vagy valójában. Ami szerintem nagyon fontos. Imádtuk, hogy itt voltál – tudjuk, hogy nagyon elfoglalt vagy, úgyhogy külön köszönjük, hogy időt szakítottál ránk ma."

Copyright © Komáromi Szabolcs
A honlap tartalma, illetve oldalainak bármilyen alkotóeleme (szöveg, kép, stb.) Komáromi Szabolcs engedélye nélkül nem használható fel. 
 
 

Kérdésed van? Hívj! 70 433 6080

Termékbeszerzéshez (nagyker áron) keress meg: írj emailt, vagy messenger üzenetet!



Barátsággal:

Szabolcs

email: szabolcs.komaromi at gmail.com

Kérdésed van? Hívj! 70 433 6080 

> > > Tartalomjegyzék a többi termékhez ezen az oldalon.

Hivatalos árlista itt nyílik külön ablakban.   

Kövesd az Olajkertet Facebook-on, vagy iratkozz fel a blog email értesítőjére az oldal tetején, ha érdekel hasonló tartalom!

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Illat szombat (2025. július 26.)

Kérj személyre szabott doTERRA mintát!

doTERRA promóciók 2025. július

doTERRA VMG+ (teljes értékű tápanyag komplex)

Illóolaj előállítás: gőzdesztilláció

Miért jó döntés júliusban doTERRA fiókot nyitni?

doTERRA 30 napos tisztító és helyreállító program Dr. Ruth Dempsey-vel

Illóolajok használatának 100 módja: belsőleg

A teafaolaj felhasználási módjai:

doTERRA tömjén - frankincense illóolaj